2015. június 9., kedd

Erdély előtt és után

Témanap - előkészület

Azok a tanulók, akik Erdélybe készültek, csoportokban készültek fel. Egy prezentációt állítottak össze a megadott településről. A témanapon előadták ezeket egymásnak, majd egy műveltségi vetélkedőn adtak számot arról, hogy kellőképpen megismerték azokat a helyeket, amelyeket megfognak látogatni.
A mi osztályunk Torda városát kapta. Az egyik előadás magát a várost mutatta be, a tordai malac történetén, a helyi költők versén, és híres épületein keresztül, a másik csoport a Tordai-hasadékot és sóbányát. Felhívtuk a figyelmet arra is, hogy még geoládákat is lehet itt találni.

Erdély után:

Június 12-én témanapot tartunk iskolában, ahol a különböző állomásokon mi Erdélyben járt diákok, a felső tagozatosok számára bemutatjuk prezentációinkat, élménybeszámolót is tartunk, illetve a hozzájuk érkező csoportoknak totón keresztül mérjük fel mit jegyeztek meg leginkább az előadásokból. Izgalommal várjuk ezt a napot is.

4. nap - 2015. jún. 6.

Nagyváradon sok mindent láttunk a püspöki székesegyházat, Szent László hermáját, a Püspöki Palotát a Kanonoksort (sajnos ezt csak kívülről láthattuk). Voltunk még a Petőfi parkban, az Ady emlékmúzeumban,  és a Holnaposok szobornál is csináltunk pár képet.
Majd továbbindultunk az Emke kávéházba, ahol Ady kedvenc süteményeit kóstolhatuk meg, mikor mindenki megette, amit vett, továbbmentünk a Nagyváradi Napló szerkesztőséghez, a Körös-parthoz, a Városházához és a Feketesas fogadóhoz. A felsorolásból is láthatjátok, arra törekedtünk, hogy amit csak lehet megnézzünk, hisz meg akartuk ismerni a várost.
Ezután visszasétáltunk a buszhoz, és hazaindultunk fáradtan, de élményekkel tele, amit az otthon maradó osztálytársainknak, szüleinknek és ismerősöknek szívesen fogunk elmesélni.

Szeretünk Erdély!
3.nap: 2015. jún. 5.

A mai reggeli tükörtojás, áfonya és eperlekvár, vaj, szalámi és kenyér volt, amihez isteni finom citromos, mentás teát kaptunk. Nekem ez volt a kedvencem.
Ezután elindultunk a Körösfői iskolába, ahol egy zenés, irodalmi műsort adtunk elő az ott tanuló gyerekekkel együtt a nemzeti összetartozás napja alkalmából. A rövid műsor után átadtuk az ajándékokat a gyerekeknek, amelyeket örömmel fogadták. Sok barátot szereztünk, és a Facebook segítségével tartjuk is velük a kapcsolatot.
Kolozsvár volt a következő úticélunk. Megnéztük a főtéren álló Mátyás szobrot és a gótikus stílusban épült templomot. Mátyás király szülőházát is meglátogattuk, egy mondával emlékeztünk meg az igazságos Mátyás királyról. A városban nagy sétát tettünk. A Farkas utcai templomba sajnos nem tudtunk bemenni a tatarozás miatt, de az előtte álló Kolozsvári testvérek Sárkányölő Szent György szobrát megnéztük. Egy ortodox templomba is bementünk, itt alig volt szék, a fal pedig tele volt plafonig érő ikonokkal.
Ezután pedig Mérára mentünk, ott egy tájházat néztünk meg. A kalotaszegi kaputól a festett bútorokon át a tisztaszobáig mindent láthattunk, amiről a hon- és népismeret órákon is tanultunk. Körösfőn megálltunk ajándékokat vásárolni. Ez a nap is élménydúsan telt, sok élménnyel gazdagodtunk, sok emlékkel tértünk haza.

2.nap: 2015. jún. 4.

Tordai-hasadék

A finom reggeli után izgatottan indultunk a kirándulásra. Először Tordára vezetett utunk, ahol Erdély egyik leglátogatottabb turisztikai látnivalóján jártunk, a híres Tordai-hasadéknál. Eleinte egy széles kavicsos úton indultunk el, mikor közelebb értünk a földrajztanárunk Kati néni elmondta, hogyan keletkezett a hasadék. Végül az ismertetőt az egyik osztálytársunk zárta egy legendával. A legenda szerint Szent László mikor a kunok ellen harcolt a hegy ketté repedt. Mikor vitézei megszomjaztak belevágta bárdját egy kőbe, amiből ettől fogva víz csordogált. Így keletkezett a hasadékot átszelő patak. Mikor beljebb mentünk az út egyre szűkebb lett és nehezen járható, volt mikor hídon kellett áthaladnunk. Gyönyörű szép kilátás nyílt a 200-300 méter magas hegyoldalra. Remélem egyszer még visszatérhetünk erre a csodaszép kiránduló helyre.

Beszéljenek helyettünk a képek:

Útra fel! Indulás 2015. jún. 3.

1. nap

Hajnali 4 órakor indultunk útnak, hogy megismerjük "Tündérország egy részét. Izgatottak voltunk, a buszon szeretettel fogadtuk idegenvezetőnket, Tamás bácsit.
Az első állomás Nagykároly volt. Megtekintettük a Károlyi - kastélyt, majd magyar költőnk Ady Endre egykori gimnáziumához mentünk. Következő állomásunk Petőfi életének fordulópontja volt, hisz a Szarvas- fogadóba vezetett utunk, aminek az ablakából pillantotta meg Szendrey Júliát, majd egy évre rá feleségül vette.

Második állomásunk Érdmindszent volt, itt Ady Endre szülőházát és kúriát tekintettük meg. Láthattuk azt az ágyat, ahol Ady Endre született. A szobránál verset mondtunk és koszorúztunk. Ezek után Magyarvalkóra vezetett az utunk, a református templomot tekintettük meg, ami régebben katolikus templom volt. Az erdélyi építészet egyik jellegzetes épülete.
Ezek után megvacsoráztunk, ahol jellegzetes erdélyi ételeket kaptunk, mint például a káposztaleves és a hájas tészta szilvalekvárral.Hazai ízekre emlékeztetett minket a csirkecomb pörkölt. Este elfoglaltuk a szállásunkat egy nagyon otthonos panzióban, ahol szeretettel fogadtak minket. Faragott és festett erdélyi bútorok között hajtottuk álomra a fejünket.

Útra fel! Határtalanul 2015!